Masz już numer BSN w Holandii? Jeśli tak, może Ci się też przydać profil DigiD. Do czego? Jak go wyrobić? Czy trzeba to robić przy krótszych pobytach zarobkowych w tym kraju? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o DigiD, pracując w Niderlandach!
DigiD w Holandii – co to jest?
DigiD to Twój osobisty identyfikator elektroniczny w Holandii. Można go uznać za odpowiednik polskiego profilu zaufanego. Jeśli więc korzystasz z tego rozwiązania w kraju, możesz sobie już wyobrazić, jak działa ten holenderski. To Twoja tożsamość cyfrowa, potrzebna zwłaszcza w kontaktach z administracją państwową w Niderlandach.
Dlaczego DigiD może Ci się przydać?
Holandia jest nowoczesnym krajem, w którym cyfryzacja postępuje jeszcze szybciej niż w Polsce. To oznacza, że coraz więcej spraw w Niderlandach załatwisz nawet WYŁĄCZNIE online. Dlatego bez DigiD może Ci być trudno dopełnić niektórych formalności. Natomiast po uzyskaniu tego numeru wiele spraw stanie się znacznie prostszych. Dzięki temu profilowi będzie można np.:
- złożyć różnego rodzaju wnioski w holenderskich urzędach – w tym np. roczne zeznanie podatkowe;
- uzyskać dostęp do swojej dokumentacji w tym kraju – np. stanu Twojego konta podatkowego czy wysokości uzyskanego zwrotu podatku z Holandii;
- zebrać niezbędne dokumenty do ubiegania się o kredyt hipoteczny w Niderlandach;
- zarządzać swoją holenderską polisą ubezpieczenia zdrowotnego.
Co istotne, DigiD przyda się zarówno holenderskim rezydentom, jak i tymczasowo pracującym w tym kraju. Warto się więc o niego postarać!
Zarabiasz w Holandii, ale jesteś polskim rezydentem podatkowym? Rozliczymy Twój PIT 36-ZG. 100% online – szybko, wygodnie i dokładnie.
Jak założyć DigiD?
Założenie DigiD jest bezpłatne i może być uzyskane zarówno przez osoby zameldowane w Holandii, jak i nierezydentów wykonujących tu pracę zarobkową. Podstawą do jego otrzymania jest legitymowanie się numerem BSN (dawniej sofinummer). Jeżeli więc masz niderlandzki odpowiednik polskiego PESEL-u, możesz złożyć wniosek o DigiD.
Zobacz też: Numer BSN w Holandii – co to jest?
Założenie DigiD – zrobisz to online!
Aby założyć DigiD w Holandii:
- wejdź na stronę https://digid.nl/aanvragen
- podaj swoje dane – przede wszystkim BSN, a potem – w zależności od tego, czy jesteś rezydentem czy nierezydentem, inne informacje;
- prześlij formularz elektronicznie, aby otrzymać kod aktywacyjny (zostanie wysłany pocztą albo będzie do odebrania w jednym z biur obsługi);
- aktywuj DigiD przez internet.
Aplikacja DigiD – jak aktywować?
Sposób aktywacji DigiD jest uzależniony od Twojego statusu w Holandii. I tak:
- jeżeli jesteś rezydentem w Niderlandach, w ciągu 3 dni roboczych otrzymasz kod aktywacyjny drogą pocztową – na adres, pod którym jesteś zameldowany w Holandii;
- jeśli jesteś nierezydentem, na maila i SMS-em otrzymasz kod weryfikacyjny – w ciągu 30 dni trzeba z nim odwiedzić jedno z biur obsługi (balies), aby tam odebrać kod aktywacyjny. Listę punktów odbioru znajdziesz tutaj: https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/activeringscode-nederland.
Po uzyskaniu kodu aktywacyjnego wystarczy wejść na stronę https://digid.nl/activeren i tam, po zalogowaniu się (przy zastosowaniu wcześniej ustalonych loginu i hasła) podać ten ciąg liczb i liter. Potem możesz pobrać również aplikację DigiD na swój telefon – jest dostępna na urządzenia z Androidem i z iOS.
Rozliczenie podatku przez DigiD
DigiD bardzo przydaje się, kiedy chcesz np. rozliczyć podatek z Holandii. Dzięki profilowi cyfrowemu możesz to zrobić zdalnie, nawet przebywając w Polsce. Pomoże to również nam, jeśli powierzysz naszym ekspertom złożenie Twoich zeznań w Holandii czy w Polsce.
Jeżeli nie jesteś pewien, jak znaleźć swoje dane podatkowe w DigiD i potrzebujesz pomocy – śmiało zgłoś się do nas. Pomożemy Ci uzyskać wszystkie niezbędne informacje – po polsku i 100% online.