Inkomstdeklaration – jest to formularz deklaracji podatkowej jaką otrzymuje podatnik z szwedzkiego urzędu skarbowego. Zwykle składa się z dwóch dwustronnych formularzy i ma kolor żółty. W tym dokumencie są zawarte informacje jakie zgłasza się odnośnie dochodu z poprzedniego roku podatkowego wg głównych kategorii, czyli: majątek, usługi, czy też działalność gospodarcza.
Zdarza się się jednak, że czasami jest ona w kolorze czarno białym , ale informacje w niej deklarowane są w ten sam sposób. Formularz w tej wersji wysyła szwedzki urząd skarbowy po złożeniu wniosku za pośrednictwem Skatteverket.
Terminy składania
Termin złożenia jest ustalony przez urząd odgórnie na 2 maja.
Składając deklarację mamy możliwość zastosowania ulg i odliczeń, szwedzki urząd oceni czy podatnikowi przysługują. Wówczas okazać się może, że podatek który został zapłacony do urzędu szwedzkiego w formie zaliczek będzie za wysoki i będzie po części podlegał zwrotowi i będzie przysługiwał Ci tzw. zwrot podatku z Szwecji. Ostateczną wartość podatku jaka powinna zostać zapłacona do urzędu zależna jest od Twoich ulg i dopiero w decyzji, którą wyda urząd będzie można się z nią zapoznać.
Więcej na temat stawek podatkowych oraz przepisów regulujących kwestię podatku dochodowego możesz odszukać na oficjalnej stronie urzędu skarbowego, która znajduje się pod linkiem:
Aktualny adres podatnika w Skatteverket
Ważne jest, aby szwedzki urząd skarbowy dysponował aktualnym adresem podatnika – w tym też celu każdy powinien zgłosić aktualizację przed 1 marca.
Rozsyłanie Inkomstdeklaration 1 rozpoczyna się w połowie marca i do 15 kwietnia zwykle już wszyscy podatnicy powinni je otrzymać.
Wysyłane są zgodnie z systemem gmin, dlatego też może być tak ,że nawet jeśli Twój znajomy czy krewny otrzymał wcześniej nie musisz martwić się, że Ty ją otrzymasz w późniejszym terminie.
Jeżeli jednak zdarzy się taka sytuacja, że minął 15 kwietnia, a nie otrzymałeś deklaracji – można ją zamówić za pośrednictwem strony Skatteverket oraz odpowiedniej zakładki, której link poniżej :
Przykładowa deklaracje Inkomstdeklaration 1
Na głównej stronie deklaracji znajdują się podstawowe dane personalne, czyli: imię i nazwisko, adres jaki widnieje w systemie urzędu oraz numer identyfikacji podatkowej tzw.: Person-/ organisationsnummer, składający się z 10 cyfr. Po tym numerze jest podatnik weryfikowany oraz jego deklaracja.
Ponadto urząd zamieszcza komunikat odnośnie terminu w jakim podatnik jest zobowiązany zeznanie poprawnie sporządzone wraz z niezbędnymi dokumentami złożyć.
Na pierwszej oraz drugiej stronie deklaracji występują poszczególne kategorie z informacjami, jakie trzeba zamieścić w odpowiedniej rubryce. Każda tabela ma przypisany nagłówek przy cyfrze. W skrócie ma to się następująco:
- Dochód- usługi
- Odliczenie
- Ogólne odliczenia
- Obniżki podatkowej
- Podstawy podatku od nieruchomości w zależności od rodzaju kategorii
- Podstawy podatku od nieruchomości w zależności od rodzaju kategorii
- Dochód-kapitał
- .Odliczenie-kapitał
- Ubezpieczenia
- Działalność biznesowa
- .Odsetki
- Podstawy podatku w zależności od funduszu
- Redukcja dopłat
- Odliczenia ogólne ( działalność gospodarcza)
- Podstawa podatkowa od nieruchomości w zależności od rodzaju kategorii
- Podstawa podatkowa od nieruchomości w zależności od rodzaju kategorii Informacje odnośnie działalności gospodarczej (ewentualne zakończenie)
- Inne informacje
- Podpis, adres, telefon
Należy pamiętać, aby wszelkie informacje były zamieszczane zgodnie ze stanem faktycznym – umożliwi to przeprowadzenie bezproblemowego rozliczenia.
Jeśli otrzymałeś Inkomstdeklaration 1, ale nie masz pojęcia jak się za to zabrać- skontaktuj się z Nami!