
Masz zamiar ubiegać się o zwrot podatku w Szwecji? A może otrzymałeś ze szwedzkiego urzędu skarbowego pismo zatytułowane „utbetalning till utländskt bankkonto”? To sytuacje, w których będziesz zobowiązany do zarejestrowania konta bankowego w Skatteverket. Możesz to zrobić samodzielnie! Zobacz jak.
Zgłoszenie konta bankowego w Szwecji – kiedy jest konieczne?
Zastanawiasz się, do czego Skatteverket może potrzebować Twojego numeru konta? Jego podanie jest niezbędne, jeśli osiągnąłeś w Szwecji dochody i będziesz je rozliczać z fiskusem w tym kraju. Jesteś do tego zobowiązany, niezależnie od tego, czy jesteś rezydentem podatkowym tego kraju, czy nie.
Potrzebujesz pomocy przy zgłoszeniu konta w Szwecji? Zrobimy to za Ciebie!
Szwedzki urząd skarbowy musi wiedzieć, gdzie ma przysłać należne Ci pieniądze. Jeśli nie będzie mieć tej informacji, wypłata zwrotu z podatku może się znacząco opóźnić. Wówczas właśnie możesz otrzymać ze Skatteverket pismo zatytułowane utbetalning till utländskt bankkonto. To właśnie wezwanie do podania numeru konta. Urząd przekaże środki dopiero wówczas, gdy otrzyma wniosek o wypłacenie pieniędzy na konkretny rachunek. Dlatego lepiej zadbać o tę sprawę z wyprzedzeniem.
Wspomniane pismo ze Skatteverket może wyglądać tak:

Jakie konto można zarejestrować w Skatteverket?
Najprościej jest oczywiście zarejestrować w Skatteverket szwedzkie konto bankowe. Jednak spokojnie! Wcale nie musisz zakładać rachunku w banku w Szwecji tylko na potrzeby rozliczenia podatku z Szwecji. Urząd skarbowy akceptuje też konta zagraniczne. Możesz więc bez problemu posłużyć się także rachunkiem polskim lub prowadzonym w innym kraju. Proces będzie wtedy wyglądał trochę inaczej.
Czytaj też: PIT 36 ZG ze Szwecji – kiedy trzeba go złożyć?
Rejestracja szwedzkiego konta w Skatteverket – jak to zrobić?
Masz szwedzkie konto? W takim razie bardzo prosto zgłosisz jego numer do Skatteverket. Jak?
Jeśli masz szwedzką e-legitymację…
cały proces przejdziesz online. Możesz to zrobić:
- przy składaniu deklaracji podatkowej za pośrednictwem e-usługi Inkomstdeklaration 1;
- w aplikacji Skatteverket;
- przez e-usługę Skattekonto.
Zajmie Ci to kilka minut.
Zgłaszanie szwedzkiego konta bez e-legitymacji
Chcesz zgłosić konto do Skatteverket bez e-legitymacji? To również możliwe. Zrobisz to:
- za pośrednictwem serwisu bankgirot.se
- wypełniając formularz SKW 4802 – można go pozostawić w placówce banku, w którym masz konto lub wysłać do Bankgirot na adres: Bankgirot, c/o Exela AB, FE 106, 107 77 Stockholm.
Rejestracja polskiego konta w Skatteverket (lub rachunku z innego kraju)
Nie masz szwedzkiego konta i chcesz, żeby pieniądze trafiły na Twój rachunek w Polsce lub w innym kraju? Skatteverket dopuszcza taką możliwość. Trzeba jednak dopełnić nieco większej liczby formalności. Oto, co zrobić krok po kroku.
1. Wypełnij wniosek o rejestrację konta do celów podatkowych
Wzór wniosku w języku angielskim i polskim znajdziesz tutaj. Do wypełnienia dokumentu będziesz potrzebować:
- swoich danych osobowych – w tym adresu zamieszkania;
- szwedzkiego personnumer, czyli numeru podatkowego, który został Ci tam nadany;
- danych banku i konta.
Uwaga! Aby proces rejestracji konta się powiódł, trzeba bardzo dokładnie podać dane rachunku. Sprawdź, czy wpisujesz:
- pełne imię i nazwisko właściciela rachunku;
- pełną nazwę banku;
- pełny adres banku;
- numer konta w formacie IBAN – rozpoczyna się on od 2 liter z przodu, a następnie ma 26 cyfr. Rachunki w polskich bankach zaczynają się od liter PL;
- kod BIC/SWIFT Twojego banku – tę informację znajdziesz na jego stronie. Lista oznaczeń wybranych polskich banków też dostępna np. tutaj.
Dokument wydrukuj i podpisz własnoręcznie.
2. Przygotuj kolorową kopię dowodu osobistego
To ważne, żeby ksero było kolorowe i wyraźne. Musisz zeskanować obie strony dokumentu tożsamości. Tak przygotowaną kopię należy dołączyć do wysyłanego wniosku.
3. Uzyskaj z banku zaświadczenie, że jesteś właścicielem konta
Dokument otrzymany z instytucji musi uwzględniać:
- nazwę i adres banku;
- nr konta w formacie IBAN;
- kod BIC/SWIFT banku;
- podpis i pieczęć banku w oryginale;
- datę wystawienia zaświadczenia.
Uwaga! Zaświadczenie nie może być starsze niż 6 miesięcy!
Jak je otrzymać? Najczęściej taki dokument można zamówić za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej. W zależności od banku, może on być dostarczony do wybranej przez Ciebie placówki lub wysłany kurierem/listem poleconym na wskazany adres. Możesz także oczywiście odwiedzić bank, aby otrzymać zaświadczenie od ręki.
Pamiętaj, że jego wydanie najczęściej jest płatne, a koszt może wynieść kilkadziesiąt złotych.
4. Prześlij dokumenty do Skatteverket
Wniosek wraz z zaświadczeniem z banku oraz skanem dokumentu tożsamości – w oryginałach – możesz teraz wysłać do szwedzkiego urzędu skarbowego. Adres to:
Skatteverket
Utlandsenheten Skattekonto
SE-205 30 Malmö
Szwecja
Ile trwa rejestracja konta w Skatteverket?
Proces rejestracji zagranicznego konta w szwedzkim urzędzie skarbowym nie powinien potrwać dłużej niż 4 tygodnie. Pamiętaj jednak, że jeśli przesłane przez Ciebie dokumenty będą niekompletne albo nie spełnią wymagań (np. zabraknie w nich podpisu albo wyślesz kopię zaświadczenia z banku), procedura wydłuży się. W takiej sytuacji ponownie otrzymasz ze Skatteverket pismo z prośbą o dosłanie dokumentu. Może to potrwać nawet 3 miesiące.
Jeśli chcesz mieć pewność, że rejestracja konta w Skatteverket przebiegnie szybko i bez problemów, możesz powierzyć to zadanie w nasze ręce. Sprawdzimy, czy wszystkie dokumenty są poprawnie przygotowane i upewnimy się, że dotrą pod adres szwedzkiego urzędu skarbowego. Pomożemy Ci też, jeśli otrzymasz dodatkowe pisma.
Pamiętaj też, że możemy Cię wesprzeć przy wszelkich sprawach podatkowych związanych z zarabianiem za granicą. Zgłoś się również, jeśli potrzebna Ci pomoc z PIT ZG Szwecja oraz przy rozliczeniach z fiskusem np. w Holandii, Belgii czy innych krajach Europy.