
Kompletujesz dokumenty do rozliczenia podatku w kraju naszych zachodnich sąsiadów? A może przygotowujesz się na przyszły rok, bo dopiero zaczynasz pracę w tym państwie? Ważnym elementem jest zgromadzenie potwierdzeń wydatków w Niemczech. Zobacz, do czego są potrzebne i czy trzeba je załączyć do deklaracji rocznej do Finanzamt.
Dokumenty potrzebne do rozliczenia podatku z Niemiec – nie tylko karta podatkowa!
Podstawowym dokumentem potrzebnym do rozliczenia z Niemiec jest oczywiście Lohnsteuerbescheinigung, czyli niemiecka karta podatkowa. To w niej znajdują się informacje o dochodach osiągniętych w danym roku podatkowym oraz zaliczkach odprowadzonych na PIT w tym kraju.
Co jednak, jeżeli chcesz uzyskać zwrot podatku? Wówczas musisz mieć ku temu podstawy. Jeśli planujesz odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione w Niemczech, musisz potwierdzić to, że naprawdę wydałeś pieniądze. Dlatego koniecznie zbieraj wszelkiego rodzaju rachunki, faktury i bilety – tak, aby mieć szansę na maksymalnie wysoki zwrot podatku z Niemiec.
Ubiegasz się o zwrot podatku z Niemiec? Nie działaj na własną rękę! Nasi specjaliści uwzględnią wszystkie koszty, które poniosłeś, abyś odzyskał jak najwyższą sumę. 100% online!
Potwierdzenie wydatków w Niemczech: jakie dokumenty warto zbierać?
Katalog potwierdzeń wydatków w Niemczech, które warto przechowywać, jest dość długi. Finanzamt stwarza wiele opcji dokonania odliczeń podatkowych. Oto te, które są przydatne najczęściej.
Prowadzenie podwójnego gospodarstwa domowego – potwierdzenie kosztów
Polacy pracujący w Niemczech bardzo często korzystają z odliczenia podatkowego z tytułu prowadzenia podwójnego gospodarstwa domowego.
W największym skrócie: jeżeli jesteś niemieckim rezydentem podatkowym, ale Twoja najbliższa rodzina (np. żona i dzieci) mieszkają w Polsce, a Ty dokładasz się do ich domu – masz prawo do odliczenia. W jego ramach od podstawy opodatkowania możesz odjąć koszty utrzymania „drugiego domu” w Niemczech.
Przydadzą Ci się więc faktury za:
- wynajem mieszkania czy pokoju;
- koszty eksploatacji lokalu mieszkalnego – np. opłaty za prąd, wodę, gaz;
- miejsce parkingowe;
- ubezpieczenie wynajętego mieszkania;
- wywóz śmieci itp.
Ponadto, jeżeli należy Ci się ulga za prowadzenie „podwójnego domu”, warto gromadzić faktury za:
- podróże między domem w Polsce a mieszkaniem w Niemczech;
- koszty połączeń telefonicznych do Polski.
Czytaj też: Praca w Niemczech a prowadzenie podwójnego gospodarstwa domowego — dlaczego to ważne przy rozliczeniu
Koszty związane z pracą
Od podatku w niektórych sytuacjach możesz odliczyć wydatki związane z zatrudnieniem. Są to m.in.:
- koszty dojazdu do miejsca zatrudnienia – zbieraj bilety oraz rachunki i faktury, np. za paliwo czy przejazdy komunikacją miejską;
- zakup odzieży roboczej, komputera/smartfona/tabletu i oprogramowania – zbieraj faktury;
- wyposażenie miejsca pracy, np. zakup biurka, regału – tu też przydadzą się faktury.
Koszty zakupu leków i środków medycznych
Od podatku możesz odliczyć przede wszystkim koszty leków zakupionych na receptę i współfinansowanych przez państwo, ale również nabytych bez recepty. W tym drugim przypadku pacjent musi mieć pisemne potwierdzenie od lekarza, że zaleca ich zakup.
Przy zakupie leków możesz poprosić o specjalne zaświadczenie do Finanzamt albo założyć sobie w wybranej aptece kartę klienta (Kundenkarte) – po zakończeniu roku otrzymasz zbiorcze zestawienie wydatków. Uwaga! Będą Ci też potrzebne recepty od lekarza – różowe i zielone.
Warto także zachować fakturę za zakup okularów lub innego sprzętu medycznego – jeżeli jest Ci potrzebny do wykonywania pracy. Ulgę można też otrzymać z tytułu wydatków poniesionych na wykonanie prywatnie zabiegów medycznych zaleconych przez lekarza. W tych przypadkach również będą Ci potrzebne faktury + zaświadczenie od pracownika opieki zdrowia, potwierdzające zasadność zaleconego leczenia.
Czy potwierdzenia wydatków w Niemczech trzeba załączać do rocznej deklaracji do Finanzamt?
Jak widzisz, plik faktur i innych potwierdzeń wydatków w Niemczech może być dość pokaźny – zwłaszcza jeśli przysługuje Ci wiele ulg. Pytanie więc, czy trzeba je przesłać do Finanzamt razem z zeznaniem rocznym. Odpowiedź brzmi: NIE. W deklaracji trzeba tylko je uwzględnić.
Natomiast istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że Finanzamt skontroluje Twoje rozliczenie podatkowe i poprosi o przedstawienie potwierdzeń wydatków. Może to zrobić nawet po kilku latach od złożenia deklaracji i przesłania Ci zwrotu podatku. Dlatego upewnij się, że wszystkie dokumenty masz w jednym miejscu. Warto też je zeskanować i umieścić kopię cyfrową w bezpiecznym miejscu – przezorny zawsze ubezpieczony.
Masz już zebrane wszystkie potwierdzenia wydatków i inne dokumenty potrzebne do rozliczenia podatku w Niemczech? Zgłoś się do nas i przelicz bez zobowiązań, jaki zwrot może Ci się należeć. Jeśli zechcesz, odzyskamy go w Twoim imieniu. Zapraszamy!